6.000 alumnes catalans de Secundària es ficaran aquesta setmana- per primera vegada- un ordinador portàtil a les seves carteres, un netbook que té un cost de 300 euros. Les famílies han d’assumir la meitat del cost, 150 euros. Això forma part del Pla de digitalització de l’ensenyament que la Generalitat va anunciar a l’abril d’aquest any.
Però el Pla s’ha explicat poc a les famílies, menys als alumnes que hauran de rebre la formació a través d’ordinadors i pissarres interactives a les aules, i molt poc als professors que han d’impartir les assignatures a partir dels llibres de text digitals.
Per aclarir alguns dels dubtes que des de diferents sectors de la societat s’han expressat durant les setmanes prèvies a la posada en marxa del Pla, vaig entrevistar al secretari de Polítiques d’Educació, Francesc Colomé, pel 3cat24.
Em va respondre però deixant més llacunes i dubtes en algunes qüestions. (En aquest punt es recomana llegir primer l’entrevista).
- No està clar el motiu pel qual només figura una editorial com a principal distribuidora dels llibres de text digitals que necessitaran 33.000 alumnes al 2010. Aquesta és Digital Text.
- No està clar perquè és necessita un software que controli el que es fa amb l’ordinador fora de les aules, tenint en compte que la meitat de la màquina pertany a la família. Quina és l’empresa propietària del software de control? I què farà amb la informació que obtengui del control que farà sobre mi? I si em nego a ser controlada, el meu fill/a podrà fer servir igualment el portàtil?
- No està clar perquè no s’ha apostat definitivament pel Linkat, un projecte de programari lliure que permet als centres educatius, tenir accés de forma legal, gratuïta i amb suport tècnic professional, a un conjunt molt ampli d’aplicacions: educatives, d’ofimàtica, d’Internet, multimèdia. No es promociona prou i es combina amb Windows, un sistema propietari que necessita programes amb llicència de pagament.
- No està clar que tots els professors que se les han de veure en breu amb les eines digitals estiguin preparats, hagin rebut formació suficient, tinguin coneixement dels continguts digitals que han de fer servir a les seves classes, etc.
- No està clar que l’infraestructura tecnològica que es necessita per connectar tants ordinadors alhora, a wi-fi, i endollats al corrent elèctric estigui disponible en els centres que comencen aquesta primera fase.
En definitiva, com no queden clars punts importants del projecte… seguiré tirant del fil. M’ajuden?
A finals de juny un grup d’educadors ens vam trobar per analitzar aquest projecte i vam redactar un manifest que va ser signat per 200 persones. El vam fer arribar al Conseller Maragall
Es pot trobar en aquesta wiki
http://llibresdigitals.wikispaces.com/
Ens ajudem mútuament?
Hola Carme
gràcies per la teva aportació. Coneixia el vostre manifest però se’m va passar referenciar-lo a l’escriure aquesta entrada.
Està molt bé. I què va dir el Conseller quan li vau presentar?
Canviarà alguna cosa?
Seguim… ens anem informant, sí.
Karma,
Ja era hora que des dels mitjans de comunicació sortís alguna veu crítica sobre el tema. Gràcies !
Hola Ramon
estigues atent al 3cat24. Com vaig dir… seguim tirant del fil.
I aquí esteu vosaltres per informar des de la xarxa, que és el canal d’informació més gran i potent que tenim fins a la data.
Continueu!
salutacions
El conseller va delegar en el Sr. Joan Badia aleshores Director General d´Innovació Educativa qui ens va rebre acompanyat del Sr. Jordi Vivancos, el Sr. Joaquim Nuñez i el Sr. Xavier Kirchner
Per part nostra hi vam anar un representant de cada una de les associacions educatives següents: ACTE, ESPIRAL, IEARN-PANGEA, LACENET, RAVALNET, XER, WEBDEMUSICA , WEBQUESTCAT i del MRP (Moviment de Renovació Pedagògica)
Ens van escoltar, van rebatre els nostres arguments, van assegurar-nos que el projecte s’obriria a l’ús de continguts digitals fets pel professorat….
Sr. Joan Badia ens va comunicar que plegava 😦
seguim en contacte
Gràcies Karma, mireu aquest article de Vilaweb, és molt interessant i va amb la línea del que plantegem:
http://www.vilaweb.cat/www/mailobert?id=3632369
Mireu aquest article, va en la línia del que diem.
http://www.vilaweb.cat/www/mailobert?id=3632369
Anna
Hola Karma,
moltes gràcies pel teu comentari sobre l’educació digital.
Tots els dubtes que proposes són d’una excel·lent visió realista, ètica i pedagògica.
Salutacions
Hola Karma t’agraeixo la teva tasca d’estirar el fil en aquest assumpte que ja d’entrada pintava molt malament.
Com a dissenyador i desenvolupador de programes informàtics -i entusiasta del programari lliure-, contribuent i pare m’enutja veure com l’educació digital semble més una operació econòmica destinada a fer guanyar diners a certes persones i organitzacions que no pas una millora qualitativa del nostre sistema d’ensenyament.
Un enllaç antic, però que ens dona a entendre el que comento:
http://educacion2.com/etiquetas/digital/
[…] per Karma Agraeixo moltíssim els comentaris que m’heu fet en aquests darrers dies sobre els dubtes que vaig plantejar al Pla de Digitalització de les […]
[…] Això de l’educació ‘digital’ no queda clar… […]
[…] Llegeix també ‘Això de l’educació digital’ (I) i […]
A mi em resulta molt extrany que només es compti amb una editorial (DigitalText) com a distribuïdora dels nous llibres digitals. Pel que he anat veient per la Web 2.0, hi ha certes reticències entre el professorat amb aquesta editorial, sobretot perquè els seus continguts es consideren sexistes, retrògrads i poc adequats a les edats dels nens (massa infantils).
Pel que fa a la despesa, això de què només el 20% de les famílies poden tenir dificultats per assumir-ne els 150€ de cost tampoc ho veig tan clar. Si a aquesta despesa se li suma la dels llibres de text (que encara coexistiran amb els notebooks), els xandalls de l’escola, el menjador, el transport, etc. el total és considerable. Crec que fins que no siguin una eina de treball única (els pares no hagin de pagar també els llibres de text) i fins que estigui provat el seu correcte funcionament a les aules, l’import total hauria d’anar a càrrec de la Generalitat. Més endavant, podria anar a càrrec dels pares.
Pel que fa al fet d’haver de controlar amb un sistema remot l’ús que en fa la canalla fora de les aules, no seria més fàcil que no se l’enduguessin? Ja hi ha ordinadors a gairebé totes les llars (i sinó a les biblioteques), pel que no veig necessari que els portàtils hagin de “viatjar”. No es podrien fer els deures des d’un accés tipus bloc o web, que permetés fer la feina només acreditant-se amb un nom d’usuari?
Suposo que només cal llegir els comentaris d’aquest bloc per veure que n’opina la gent, que al cap i a la fi serà qui viurà aquesta nova proposta.
Tal i com ha dit la meva companya Elisa, no entenc perquè només hi ha una editorial per a distribuir els llibres digitals. La veritat és que això no hauria de ser així, igual que tampoc crec que, tal i com diu l’article, el 80% de les famílies es puguin fer càrrec de la despesa que suposa l’ús dels nous llibres digital.
Karma, amb el teu permís adjunto aquests dos links relacionats amb el tema. Suposo que seran prou interessants per aportar noves idees.
http://www.elpais.com/articulo/sociedad/portatiles/llegan/aula/comunidades/elpepusoc/20091024elpepisoc_3/Tes
http://www.lavanguardia.es/lv24h/20091002/53796130372.html
Un petit resum del debat en el que vaig participar, on fonamenament vam parlar de llibres digitals, Educat1x1…
http://blocs.xtec.cat/jquintana/
[…] En ese sentido Marta, como docente que encuentra materiales en la red de gran utilidad para sus alumnos expresaba sus dudas acerca de respetar o no las leyes de la propiedad intelectual. Karma le respondió aconsejándole que consultara en la red comunidades de profesores que utilizaban materiales de codigo abierto, tal y como planteaba Brian Lamb. Y añadió dos enlaces a artículos de su blog relacionados: https://karmapeiro.wordpress.com/2009/10/05/el-deb… , https://karmapeiro.wordpress.com/2009/09/15/aixo-d… […]