(Article publicat 12/11/16 a NacióDigital)
Se suposa que les societats amb capacitat d’estar ben informades són més democràtiques. La informació, analitzada i posada en context, ens porta al coneixement. El coneixement ens fa ser crítics. I els ciutadans crítics podem decidir, o exigir, que se’ns doni l’opció a decidir com volem viure.
La revolució tecnològica ens dóna l’oportunitat de convertir-nos en altaveus d’un món globalitzat. Avui bona part de la societat catalana ha sortit de nou al carrer per manifestar-se en contra dels atacs constants que des de l’Estat s’estan dirigint contra el procés; i això, per defensar els càrrecs electes que segueixen el mandat de les urnes.
És un bon moment per transitar els camins digitals #Perlademocracia, per amplificar el nostre missatge
enxarxat i arribar ben lluny. No és la primera vegada que ho fem, no serà l’última. Milers de persones de totes les edats han alçat les veus, a través de les xarxes, per deixar clar que el poble està disposat a continuar endavant.
“#Sensepor, sortirem al carrer tantes vegades com calguin, els dies que calguin”. “Per les generacions futures, per les generacions passades que esperen la independència des de fa anys”. “Ha arribat el moment de la mobilització permanent”. “Venim a defensar els representants polítics, a defensar les institucions catalanes”. “No només està en joc la independència, està en joc la democràcia”. “No renunciarem al 9N i trencarem tants ous com calguin”. “La gent empeny el procés”.
Vivim una revolució tecnològica on la informació és l’ingredient principal. A vegades, en excés, diuen. La informació ens arriba tan precipitadament, i per tants canals diferents, que no dóna temps a digerir-la. Es converteix, automàticament, en soroll.
Un soroll que despista i no deixa interpretar senyals que podrien estalviar-nos més d’un ensurt. Com el que hem tingut aquesta setmana amb la victòria de Donald Trump. Amb els resultats a la mà, recuperem notícies de fa unes setmanes en les quals ja es pronosticava que Clinton no seria la presidenta dels Estats Units. Que una anàlisi amb intel·ligència artificial de les dades massives (Big Data) a partir de la interacció a través de Google, Facebook, Twitter i YouTube de milers de persones podia haver encertat el desenllaç. Però ens va passar per alt, aquesta i altres notícies similars.
Som ciutadans desbordats per les dades però encara no tenim els mètodes fiables per aprofitar-nos-en. S’hauria comportat l’electorat d’una altra manera d’haver sabut les probabilitats de guanyar Trump? I els mitjans haurien mirat més cap als possibles grups de votants del nou president? “El periodisme nord-americà ha fracassat”, va dir aquest divendres Dan Gillmor, al Congrés de Periodistes de Catalunya. Estava totalment decebut amb la premsa del seu país. “Ha fracassat, no ha sabut informar”. Vivim una revolució tecnològica on la informació és l’ingredient principal.
T'agrada:
M'agrada S'està carregant...
Relacionado
Deixa un comentari