El passat 18 de març vaig assistir a la “Jornada: Noves tecnologies nous negocis: Els mitjans digitals en temps de canvi”, organitzada per Tecnocampus Mataró. La meva intervenció havia d’explicar en què consistia la participació dels lectors al 3cat24, la web de notícies de TV3 i Catalunya Ràdio.
A la Jornada van participar diferents directors de mitjans digitals, així com a professors de Periodisme Digital i altres experts en internet i la comunicació. Si hagués de deixar un titular destacaria que tots van coincidir en que la participació dels lectors en els mitjans és bàsica i necessaria per vàries raons, però la principal és que és la millor manera d’incrementar les visites. I ja sabem que les visites incrementen els ingresos en forma de publicitat.
L’altra gran conclusió que extrauria de la Jornada és que als lectors, se’ls ha de cuidar, mimar i respectar. Tot i que això implica incrementar els ingresos del mitjà per dedicar més personal al seu departament de ‘Participació’. I aquí tornem a entrar en l’espiral de la crisi, dels pocs recursos, d’externalitzar les tasques de moderar les opinions dels lectors, etc.
En què quedem? Volem incrementar la participació als nostres mitjans però no volem invertir en tenir un departament de periodistes professionals dedicats a tractar les opinions dels lectors?
Diem que necessitem participació en els mitjans però no fem cas dels comentaris que deixen en les notícies i externalitzem la seva moderació perquè estem desbordats de tant comentari insultant o sense sentit?
Encara queda avançar molt mentalment per acceptar el que comporta, dins d’un mitjà tradicional, animar a la participació.
Estem només en un primer nivell, en els mínims del què es pot fer amb les audiències. Però tot arribarà…. Esperem!
Deixa un comentari